Jak przygotować specjalistów na starzenie się społeczeństwa?
Starzenie się społeczeństwa to globalny trend, który wymaga odpowiedniego przygotowania specjalistów opieki zdrowotnej do pracy z osobami starszymi. Według prognoz, w krajach rozwiniętych odsetek seniorów wzrośnie z 20% w 2023 roku do aż 28% w 2050 roku. Niestety, włączanie treści geriatrycznych do programów nauczania napotyka na przeszkody, takie jak przepełnione programy, brak wykwalifikowanych nauczycieli oraz ageizm (dyskryminacja ze względu na wiek). Aby skutecznie przygotować przyszłych fizjoterapeutów do pracy z seniorami, konieczne jest odpowiednie kształcenie i promowanie pozytywnego kontaktu z osobami starszymi już podczas studiów.
Włoskie badanie przeanalizowało programy nauczania fizjoterapii pod kątem treści geriatrycznych. Wyniki pokazały, że choć 88% programów zawiera specjalne kursy rehabilitacji geriatrycznej, to istnieje duża zmienność w ich zakresie i głębokości. Najlepiej uwzględniane są tematy zapobiegania upadkom i roli aktywności fizycznej. Zidentyfikowano jednak istotne luki w obszarach takich jak zarządzanie powszechnymi chorobami przewlekłymi (m.in. reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca), majaczenie, demencja oraz komunikacja z seniorami mającymi problemy sensoryczne. Niepokojący jest fakt, że prawie 12% włoskich programów nie zawiera żadnego specyficznego modułu poświęconego rehabilitacji geriatrycznej.
Badanie wykazało znaczącą poprawę w stosunku do lat 80., kiedy na geriatrię poświęcano średnio 10-16 godzin dydaktycznych, podczas gdy obecnie jest to około 32 godziny. Mimo to, wciąż istnieje potrzeba rozszerzenia strategii nauczania poprzez włączenie głębszego zrozumienia wieloczynnikowych schorzeń związanych ze starzeniem się oraz promocję współpracy międzyzawodowej. Szczególnie ważne jest, aby studenci mieli wystarczające możliwości zdobycia praktycznego doświadczenia w placówkach geriatrycznych, co może zmniejszyć uprzedzenia i poprawić nastawienie do opieki nad seniorami. W obliczu starzejącego się społeczeństwa, lepsze przygotowanie fizjoterapeutów do pracy z osobami starszymi staje się priorytetem edukacyjnym.
- Wzrost populacji seniorów do 28% w 2050 roku wymaga lepszego przygotowania specjalistów
- 12% włoskich programów nie zawiera modułów geriatrycznych
- Występują istotne braki w nauczaniu o:
– zarządzaniu chorobami przewlekłymi
– majaczeniu i demencji
– komunikacji z seniorami z problemami sensorycznymi - Przeszkody w rozwoju edukacji geriatrycznej: przepełnione programy, brak wykwalifikowanych nauczycieli i ageizm
Podsumowanie
W obliczu prognozowanego wzrostu odsetka seniorów w społeczeństwie do 28% w 2050 roku, kluczowe staje się odpowiednie przygotowanie fizjoterapeutów do pracy z osobami starszymi. Włoskie badanie wykazało, że 88% programów nauczania zawiera kursy rehabilitacji geriatrycznej, jednak występują istotne braki w obszarach takich jak zarządzanie chorobami przewlekłymi, majaczenie, demencja oraz komunikacja z seniorami. Nastąpiła poprawa w stosunku do lat 80. – liczba godzin dydaktycznych wzrosła z 10-16 do około 32, ale wciąż potrzebne jest rozszerzenie programów o praktyczne doświadczenie w placówkach geriatrycznych oraz promowanie współpracy międzyzawodowej.